نوشته شده توسط : hgu33

در قوانین ایران مجازات‌های سختی در مورد کسانی که مشروبات الکلی می‌نوشند در نظر گرفته شده است

یک مقام بلندپایه قضایی در ایران از محکومیت دو نفر به اعدام، به جرم "شرب خمر" یا نوشیدن مشروبات الکلی خبر داد.

حسن شریعتی، رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی در یک کنفرانس خبری ضمن اعلام این خبر گفت: "در جرایم مربوط به مشروبات الکلی به هیچ وجه در تعقیب، محاکمه و مجازات ارفاق نمی کنیم و حتما مرتکبین این جرایم را به اشد مجازات محکوم می کنیم".

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای شریعتی در مثالی برای این شیوه برخورد دستگاه قضایی با جرایم مربوط به مشروبات الکلی، به صدور حکم اعدام برای دو نفر اشاره کرد که برای سومین بار "مرتکب استفاده از مشروبات الکلی شده بودند" و در دو مرتبه گذشته "حد شرب خمر" درباره آنها اجرا شده بود.

بر اساس احکام اسلام و قانون مجازات اسلامی در ایران، نوشیدن مشروب الکلی برای مسلمانان جرم است و اگر کسی مشروب بنوشد، در بارهای اول و دوم ۸۰ ضربه شلاق می خورد.

اما اگر کسی که دو بار به جرم نوشیدن الکل شلاق خورده است، برای بار سوم مشروب بنوشد، طبق قانون مجازات اسلامی به مرگ محکوم می شود.

رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفته است که احکام اعدام دو نفر به جرم "شرب خمر" در دیوان عالی کشور تایید شده و مسئولان هم اکنون در حال "فراهم کردن مقدمات اجرای حکم" هستند.

این مقام بلند پایه قضایی ایران درباره جزییات آنچه "مقدمات اجرای حکم" خواند، توضیحی نداد.

این نخستین بار نیست که دادگاههای ایران افرادی را به اتهام نوشیدن مشروبات الکلی به اعدام محکوم می کنند.

در موردی دیگر، حدود ۴ سال پیش، جوانی ۲۲ ساله پس از سه بار شلاق خوردن به جرم نوشیدن مشروب الکلی، به اعدام محکوم شد.

موادی از قانون مجازات اسلامی

ماده ۱۷۴- حد شرب مسکر برای مرد و یا زن، هشتادتازیانه است.
تبصره - غیر مسلمان فقط در صورت تظاهر به شرب مسکر به هشتاد تازیانه محکوم می‌شود.
ماده ۱۷۹- هرگاه کسی چند بار شرب مسکر بنماید و بعد از هر بار، حد بر او جاری شود در مرتبه سوم کشته می‌شود.

با وجود مجازات های سختی که در قوانین ایران برای نوشیدن مشروبات الکلی وضع شده، خوردن مشروب به شکل پنهانی در این کشور رواج دارد.

آمار و گزارش های پلیس ایران معمولا حاکی از کشف حجم انبوه مشروبات الکلی است که به این کشور قاچاق، یا به صورت پنهانی در داخل کشور تولید می شود.

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر در باره حکم اعدام افرادی که مشروب الکلی نوشیده اند، به بی‌بی سی فارسی گفت: "بر اساس قانون مجازات اسلامی در ایران مجازات "خوردن مسکر" بعد از اینکه فرد، دو بار محکوم شده باشد و حد خورده باشد (این حد معمولا بسته به مورد، بین ۸۰ تا ۱۰۰ ضربه شلاق است) برای بار سوم اعدام است.

به گفته آقای لاهیجی قاضی در سیستم کنونی قضایی ایران، اختیارات گسترده ای دارد به گونه ای که به طور مثال اگر حکم موضوعی را نیابد، می تواند خودش بر اساس رساله ها و فتواهای مراجع، حکم صادر کند، حتی اگر حکمی که در نظر می گیرد در قانون پیش‌بینی نشده باشد. این در حالیست که حدود اختیارات قاضی در کشورهای قانون‌مدار، اینچنین نیست.





:: برچسب‌ها: تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: